
Varadinum Cinema – Experiențe cinematografice pentru toată lumea
Și în acest an, Varadinum Cinema a pregătit un program variat de filme pentru public. Între 12 și 22 mai, atât creații clasice maghiare, cât și filme contemporane vor îmbogăți programul Festum Varadinum.
În cadrul proiecțiilor Varadinum Cinema, șase filme maghiare excepționale vor fi prezentate pe marele ecran la Cinema Palace Multiplex din Oradea. Acestea vor începe în fiecare zi la ora 17:00 și oferă spectatorilor ocazia de a redescoperi diversitatea artei cinematografice maghiare. Biletele pot fi obținute gratuit începând cu 19 martie de la biroul UDMR Bihor (program: luni-vineri, între orele 10:00–15:00).
Seria de proiecții Varadinum Cinema începe pe 12 mai cu legendara creație a lui Péter Bacsó, Martorul. Filmul prezintă absurditățile epocii Rákosi și contradicțiile dictaturii comuniste, folosind umorul negru și ironia. Martorul a fost primul film care a înfățișat anii ’50 într-o manieră grotesc-ironizantă, fiind un memento educativ și captivant al uneia dintre cele mai apăsătoare perioade ale istoriei moderne maghiare. Chiar și fără contextul istoric concret, mesajul său rămâne valabil, ilustrând conflictul etern dintre omul de rând naiv, bine intenționat, și puterea care îl manipulează după bunul plac. Filmul a dat naștere unor expresii celebre, precum: „Situația internațională devine din ce în ce mai tensionată”, „Viața nu e o prăjitură cu frișcă”, „Nu deschid o dezbatere” și cea mai cunoscută dintre ele – portocala maghiară, care este „puțin mai galbenă, puțin mai acră, dar este a noastră”.
Pe 13 mai, săptămâna cinematografică continuă cu primul lungmetraj al lui Dániel Hevér, Ceva păsări. Filmul spune o poveste sensibilă și apropiată de oameni despre întâlnirea a două generații complet diferite: un adolescent rebel și un bătrân. Béla este un bătrân încăpățânat, care locuiește singur și acceptă cu greu schimbările. După un mic accident, fiul său îl duce la un azil, iar Béla simte că întreaga lume conspiră împotriva lui. De atunci, are un singur scop: să iasă cât mai repede din instituție. În planul său i se alătură un alt outsider, Zoé, o tânără de 17 ani, care lucrează la azil ca pedeapsă. Deși există o diferență de aproape șaizeci de ani între ei, caracterul lor asemănător, singurătatea și sentimentul că sunt mereu în calea celorlalți îi transformă rapid în aliați.
Pe 15 mai va fi proiectat documentarul Noi suntem Azahriah. Regizat de Izabella Mazzag, filmul oferă o privire asupra vieții și carierei unuia dintre cei mai de succes artiști ai muzicii ușoare maghiare, Azahriah, arătând cum a devenit vocea unei întregi generații. Azahriah a scris istorie în lumea muzicii pop atunci când, în mai 2024, a umplut Puskás Aréna trei seri la rând. Însă acest film nu este un concert filmat. Nu este un documentar muzical. Nici un portret clasic. Deși poate părea tipic generației Z, Noi suntem Azahriah este un film destinat publicului larg, reușind să atragă atât fanii de 12 ani ai artistului, cât și părinții acestora, care, sperăm, vor savura filmul în egală măsură. Așa cum și muzica lui Azi atrage un public de vârste diferite, și filmul promite să aibă o audiență variată. Noi suntem Azahriah este o călătorie reală și imaginară inspirată din viața și melodiile lui Azahriah.
În săptămâna următoare, pe 19 mai, clasicul film de animație Szaffi al lui Attila Dargay va trezi amintiri din copilărie, fiind o poveste atemporală care a fascinat generații întregi. Povestea are loc în secolul al XVII-lea, când Casa de Habsburg decide să alunge turcii din Ungaria. Sophie, fiica pașei Ahmed, și Jónás, fiul seniorului maghiar Botsinkay Gáspár, sunt logodiți încă din copilărie. Însă, în timpul războiului, atât familia Botsinkay, cât și turcii trebuie să fugă, ascunzând o ladă cu comori în curtea castelului Botsinka. În timpul fugii, micuța Sophie se pierde și este găsită de o bătrână ciudată, care o botează Szaffi, după pisica sa, și o crește ca pe propriul copil. Când Jónás revine la moșia tatălui său ca tânăr curajos, începe să caute comoara ascunsă. Însă, nu doar el o caută, ci și oportuniștii care vor să profite. În căutările sale, Jónás o reîntâlnește pe Szaffi…
Pe 20 mai, publicul este invitat la proiecția filmului personal al lui Szabolcs Hajdú, Un procent indian. Filmul explorează subtil problemele identității și apartenenței la comunitate, oferind o perspectivă asupra realităților sociale contemporane prin destine individuale. Acest film este ultima parte a trilogiei despre relații de cuplu a lui Hajdu, după Ernelláék Farkaséknál și Ziua lui Kálmán. Toate cele trei producții au fost inițial piese de teatru, dar regizorul a decis să le transforme în filme, pentru a ilustra mai bine criza vârstei mijlocii în clasa de mijloc maghiară. Un deces reunește trei vechi prieteni, ale căror drumuri s-au separat din punct de vedere social: unul urmează să devină profesor în Mexic, altul trăiește o viață modestă de clasă mijlocie inferioară, iar al treilea a căzut complet în sărăcie. Prietenele care li se alătură suportă o vreme glumele și reflecțiile lor filosofice, dar în cele din urmă toată lumea ajunge să se sature de ceilalți.
Pe 22 mai, seria de filme Varadinum Cinema se încheie cu documentarul Materie primă, regizat de Martin Boross. Acest film dezvăluie cu sinceritate viața celor de la marginea societății, evidențiind luptele ascunse din viața de zi cu zi. Filmul prezintă o realitate dură a Ungariei moderne, ilustrând un sistem de exploatare asemănător cu iobăgia. O echipă de cineaști ajunge într-un sat îndepărtat pentru a organiza un atelier artistic de dezvoltare comunitară pentru tinerii locali. Regizorul și echipa sa câștigă rapid încrederea locuitorilor, dar descoperă curând că satul este afectat de un nivel alarmant de opresiune. Firele duc către primarul localității, care controlează și ferma de castraveți – principala sursă de venit a comunității. Când cineaștii află despre abuzurile acestuia, regizorul decide să realizeze un documentar de investigație. Însă misiunea sa bine intenționată are consecințe grave, provocând diviziuni în rândul localnicilor și expunându-i la pericole.