Monitorizarea educațională. Peisajul lingvistic, inegalitățile infrastructurale în învățământul în limba maghiară din România

Prelegerea analizează învățământul în limba maghiară din Transilvania din perspectiva drepturilor minorităților, subliniind problemele existente, dar și punctele în care situația s-a îmbunătățit în ultimii ani. Analiza se bazează în principal pe cercetările realizate de Institutul Național pentru Studiul Minorităților și Institutul Bálványos, care au folosit un chestionar aplicat la toate locațiile educaționale care predau în limba maghiară. Acesta se concentrează pe utilizarea limbii în afacerea școlii și pe infrastructura educațională. Chestionarul a fost aplicat la 885 de locații educaționale, iar datele au fost completate cu date statistice macro, referitoare la rezultatele examenelor elevilor care învață acolo, pentru a analiza cauzele inegalităților care au apărut în aceste rezultate. Prezentarea din Oradea va aborda nu doar imaginea de ansamblu a Transilvaniei, dar și rezultatele din județul Bihor. Evenimentul va include o prelegere susținută de Kiss Tamás și o discuție la masa rotundă moderată de Novák Zoltán, președintele Institutului pentru Studiul Minorităților, la care vor participa și Bántó Norbert, directorul Centrului Național pentru Formare Continuă în Limba Maghiară, și Szabó Ödön, fondatorul Academiei Szacsvay.